Kerékpárbiztonsági tájékoztató

Címkék: Közlemények

Biztonságban a biciklin

Már javában tart a kerékpáros szezon, és legyen szó kikapcsolódásról, sportolásról vagy bevásárlásról, egyre többen pattannak két kerékre hazánkban is. A biciklizés jó alternatívát jelent, de ha nem figyelünk egy-két fontos szabályra, veszélyes is lehet.

bicaj

Néhány tanács a biztonságunk érdekében:


Fontos, hogy csak műszakilag kifogástalan kerékpárral vegyünk részt a forgalomban, lehetőleg fényvisszaverő mellényben és kerékpáros bukósisakban. Ez utóbbi különösen a gyermekeknél fontos.
Jó tudni, hogy amennyiben az úton kerékpárút vagy kijelölt kerékpársáv van, akkor csak azon szabad közlekedni. Abban az esetben viszont, ha a kerékpárút másik utat keresztez, és ott kijelölt gyalogos átkelőhely van, a járműről le kell szállni, és gyalogosként kell átkelni. Nagyon fontos ezt a szabályt betartani, mert a gépkocsik és motorkerékpárok vezetői a gyalogosokra figyelnek, így az ő mozgásukhoz, haladási tempójukhoz viszonyítva döntenek a megállás vagy a továbbhaladás mellett. A „zebrára” viszonylag nagy sebességgel szabálytalanul ráhajtó kerékpáros tehát közvetlen baleseti veszélynek teszi ki magát.
Minden irányváltoztatás fokozott figyelmet követel a biciklis részéről, mert a gépjárművek, és a közlekedés egyéb résztvevői nagyobb sebességük miatt sokszor nem tudják elkerülni az ütközést a hirtelen eléjük kanyarodó biciklissel. Bár minden esetben alaposan körül kell nézni, különösen a balra kanyarodás igényel nagyobb odafigyelést.

 

Az úttesten át kell tolni!

-Lakott területen kívül a főútvonalról balra bekanyarodni vagy megfordulni, továbbá a kerékpárútról a vele párhuzamos úton balra bekanyarodni nem szabad!
-Az úttesten úgy kell áthaladni, hogy a kerékpáros leszáll a bicikliről, és azt áttolja az úton. Etéren azok a szabályok érvényesek, mint a gyalogosoknál.


Látni és látszani – a lámpa életet ment!

Szinte naponta szólnak híradások a kivilágítatlan kerékpárosok baleseteiről, nem ritkán halálos sérüléseikről. Az éjszaka, vagy korlátozott látási viszonyok között „láthatatlanná váló” biciklisek sokszor nem is gondolnak arra, hogy minden másodpercben halálos veszélynek vannak kitéve, hiszen a járművezetők sokszor csak akkor látják meg őket, amikor már késő.

bicaj2

A kerékpárral éjszaka és korlátozott látási viszonyok között tehát csak abban az esetben szabad közlekedni, ha a kerékpáron vagy a kerékpároson:
- elől fehér-, hátul piros színű, folyamatos vagy villogó fényt adó lámpa és fényvisszaverő van,  és

lakott területen kívül kerékpáros fényvisszaverő mellény (esetleg ruházat) van.

 

Most akkor lehet inni, vagy sem?


A legutóbbi KRESZ módosítás után egyre inkább terjed az a hiedelem, hogy a kerékpárosok vezethetnek ittasan is.És bár a szabály valóban megengedőbb a korábbi teljes tiltásnál, nem ad korlátlan felmentést. A legfontosabb előírás, a biztonságos vezetés feltétele megmaradt.

bicaj3

Főútvonalon való közlekedéskor egy kortyot sem szabad inni, de egyéb utak esetében sem ajánlott! Egyesek szerint 1-2 sört, vagy néhány hosszúlépést meg lehet inni büntetlenül, ami lehet, hogy némelyeknél igaz, de másoknál már nem. Az alkohol mindenkire eltérő mértékben hat. Nem szabad elfelejteni, hogy a biztonságos közlekedéshez megfelelő figyelem és reflexek kellenek.  Aki tehát ivott, inkább tolja haza a biciklit. Ne feledjük: mindenkit hazavárnak.
És bár a biztonság a legfőbb szempont, mindemellett nem árt tisztában lenni azzal is, hogy az elfogyasztott alkohol mennyiségétől függően 10. 000, 30. 000, de akár 60. 000 forint bírsággal is sújtható az ittas kerékpáros.

Kapcsolódó anyagok